Geloven in het nieuws

Corry Smid tekende een vogel over het nieuws van 26 januari  zoals ze wel vaker doet op de krant - een opgewekte vogel over de mismoedig makende koppen heen..

Leven met een overvloed aan nieuws en meningen over het nieuws is balanceren. Ga je mee in de stroom van berichten, analyses, ongerustheid, nog meer onrustbarende berichten en nog meer analyses? 
Blijf je in die strooom overeind, rechtop, en behoud je je vertrouwen? 

Ik hou mezelf het Bijbelse advies voor: 'Onderzoek alle dingen en behoud het goede'.
Als leerling van Jezus kan ik me niet veilig terugtrekken uit de debatten die gaande zijn. Ik moet weten wat er gaande is, en luisteren met oren van het evangelie. En steeds weer ontdekken, wat dat betekent. Me opwinden over alle camera's op wat misgaat, snelle oordelen en grote woorden. Over meningen die de spreker groot en belangrijk maken, maar het onderwerp zelf weinig aandacht geven. Over het gebrek aan zelfrelativering en zelfkritiek... 

Op een dag waarop gewelddadige taal klinkt over rellen, vraag ik me af wat het betekent dat Christus ons roept om 'vredestichters' te zijn. Het betekent bepaald niet dat geweld wordt goedgekeurd. Maar wel, dat je andere taal wilt spreken, die minstens zo duidelijk is in het trekken van grenzen. 

Een ommetje wandelend (want dat is wat een mens in corona-tijd doet om gezond te blijven :-)) was het  zien van het riet in de wind een goede les. Zo zou je met het nieuws moeten omgaan: als riet dat buigt in de wind, dat meebeweegt. Een mens zijn die bewogen en geraakt is maar niet gebroken wordt. 
In het besef dat de wind steeds weer gaat liggen, en er grotere waarheid is dan het nieuws van de dag vertelt. 
Zonder weg te kijken of stil te blijven, te midden van gezonde opwinding en soms frustratie over het nieuws, volg ik het voorbeeld van Jacobine Scholte - de Jong om ruimte te maken voor hoop. Dat is de grond om in te wortelen, ook als het hard waait. Elke dinsdag #hoopdag, omdat op de derde dag van week God wel twéémaal zei 'dat het goed was' in Genesis. 

 

Reacties