God en ik; over groeien en geduld.

God heeft mij geschapen. Dat is een geloofsuitspraak, die iets zegt over hoe ik naar mezelf kijk: het begin was goed! 

Je kunt ook zeggen: God schept me nog steeds. De Eeuwige is niet opgehouden bij het begin, maar is nog steeds betrokken bij alles wat er is. Ook bij mij. 
Vertrouwen dat er een liefdevolle God is die niet ver blijft van waar ik mee worstel, wat ik ontdek, wat me maar niet lukt of wat ik heel goed kan... dat is nog niet zo eenvoudig. Ik weet niet hoe het voor jou is, maar ik ben vaak bezig mezelf te redden.
Dankbaar zijn voor wat lukt, en beseffen dat dat niet alleen aan mijn eigen inzet te danken is, dat lukt soms. Maar vertrouwen dat er Iemand is, dáár waar ik vast raak en hoop op verandering terwijl ik géén idee heb hoe, dat is moeilijker. Wat kan God in 's hemelsnaam met mijn hardnekkigheid of onmacht?!

Het beeld van de zaaier en het zaad helpt me daarbij. In de meditatie groep keken we naar dit schilderij: 'de Zaaier' van Vincent van Gogh.* Het is een heel Bijbels beeld; Jezus vertelt vaak over zaaien. Mensen zaaien, maar je kunt ook God in de zaaier ontdekken. Er wordt gezaaid in de wereld, in ons. En we zijn zelf als een zaadje dat ontkiemen en groeien gaat. 
Zaaien vraagt geduld. Er gebeurt iets in de grond dat je niet zien kunt en waar je geen controle over hebt. Zaaien vraagt vertrouwen, vertrouwen in verandering, in 'omvorming', in groei. Hoe dan ook. 

Hieronder een gedicht van Inge Lievaart waar bidden en zaaien met elkaar verbonden worden. Lees het maar eens... je kunt er een hele poos op 'kauwen'. En verder: in een podcast word je meegenomen in een meditatie over zaaien. 

'Biddende' van Inge Lievaart (uit: Symbolen en cymbalen)

Zo ben ik een dichter die bidt:
ik bid met heel mijn leven maar vooral met alle
bevleugelde woorden die als zaden vallen 
als liefde mij ontroert en schudt.

Mijn stam van mens is niet zo hoog,
ik strek niet zo ver mijn takken,
maar al dieper laat ik mijn wortels zakken,
de biddende dat ik niet verdroog.

Het water, o het water verhoort,
het laat zich niet zoeken, het laat zich vinden,
het doet mij dragen en op de winden
zet in mijn zaad mijn bidden zich voort.

Meditatieve oefening over zaaien


Wie meer wil lezen: er is een prachtige tekst over geduld die het lezen waard is, geïnspireerd door Rainer Maria Rilke: Geduld

* De meditatiegroep (waar je aan deelnemen kunt, eens in de 3 weken op donderdagavond in de Opstandingskerk) is bezig met het boekje 'Kijken met je ziel. Heilig kijken met Vincent van Gogh' van Hans Tissink. Lees meer.... 

Reacties

  1. Dank voor deze inspirerende beelden , woorden en gedachten!
    Ik neem ze mee in mijn dagen al is een dag zomaar weer voorbij ...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten