Een week met Bonhoeffer, 9 mei

75 jaar vrijheid, 9 mei 2020

Tot slot van deze week met Bonhoeffer nog een paar dingen:
In de podcast hoor je muziek van Rienk Bakker die elke week improvisatie speelt op zijn youtubekanaal, en deze week improviseerde op 'Goede machten', een lied met tekst van Bonhoeffer uit het Liedboek (511).
Je leest een klein voorproefje van de voorstelling 'Wie ben ik' van Kees van der Zwaard en Roosmarijn Tuenter. Deze week kon de voorstelling nog niet gespeeld worden in de Opstandingskerk, maar dat gaat er van komen! De foto hierboven werd gemaakt door Rob van Herwaarden.

In het fragment uit de voorstelling hoor je de uitspraak 'Ga in je cel en je cel zal je alles leren.' Een uitspraak van een woestijnvader - één van de monniken die zich in de 4e of 5e eeuw terugtrok in de woestijn. Wat leer je in je cel, in afzondering? 

Het is een actuele vraag die we onszelf kunnen stellen: wat leer je als je nergens heen kunt? Leer je dan iets? 

Je hoort in de podcast 'Kyrie en glorie', een lied van René van Loenen uit het boekje 'Bonhoeffer 75' van De Roos van Culemborg; dit prachtige boekje kun je in zijn geheel downloaden via hun website.

Meditatie op een cel
(tekst: Kees van der Zwaard, uit de voorstelling 'Wie ben ik?') 

Nu heb ik wat ik vroeger wilde.
Eenzaamheid.
Mijn verlangen om alleen te zijn is vervuld.
Nu ik het niet meer wil
Is dit mijn weg?
Voorbij mijn wil?
Voorbij mijn verlangen?
Hier in mijn cel.
‘Ga in je cel en je cel zal je alles leren.’
Ik weet het.
Ik heb het vaak gelezen.
Mooi gevonden.
Vaak geciteerd.
Doorgegeven aan zoekende studenten.
‘Ga in je cel en je cel zal je alles leren.’
Imitatio Christi.
Ik heb het opgeschreven: Navolging.
En ik meende het.
Ik meen het nog.
Maar wat ik meen, wat ik denk, wat ik wil, wat ik verlang – het is niet meer aan de orde.
Ik sta met lege handen.
In de kern kan ik niks.
Niet eens mijn cel ingaan.
Ik ben er al.
En dat is wat ik kan.
Alleen hier blijven.
Zijn in mijn cel.

Reacties