Iets doen..?


Luister naar gedachten bij deze icoon van Maria Magdalena, of lees hieronder verder.


Vlak voor de tijd van 40 dagen voor Pasen begon kreeg ik een icoon. Een afbeelding van Maria van Magdala, met een kannetje olie in haar hand.
De icoon staat in mijn stilte hoek en als er ga zitten kijkt ze me wat streng aan.
De afgelopen twee weken kan ik maar moeilijk naar haar kijken. En ik vraag me af hoe dat komt.
Ik denk dat het is, omdat ze me confronteert met mijn activisme, mijn behoefte om iets te geven. Zoals ze daar staat, met dat kannetje in de hand, zie ik mezelf, popelend om iets bij te dragen, om lijden te verlichten en iets voor een ander te betekenen. Ik wil zo graag verschil maken. Juist in tijd van crisis. Net als jij, misschien, struikel ik zowat over mijn voeten, in mijn haast om me te voegen bij de mensen van goede wil. Het is af en toe doodvermoeiend.. 
Misschien moet ik nog eens goed naar deze Maria kijken...
terwijl ik stil op een stoel ga zitten. En even niets doe.
......
Wat wil ik zo graag geven? Wat zit er in dat kannetje, dat ik vast houd?
........ 

Het verhaal vertelt dat Maria komt om Jezus te zalven. Zonder woorden, zonder uitgesproken reden, zonder doel. De omstanders vinden het een vrij zinloze actie, verspilling.
Ze voelt de drang om te geven, maar maakt ze hiermee verschil? 
Kijk nog eens naar haar; haar andere hand maakt een ontvangend gebaar. 
Ze geeft zonder pretentie. Doelloos bijna. 
.......
Als ik door haar ogen kijk, dan is daar Jezus, tegenover haar.
Wat ontvangt ze, van hem? Wat kun jij ontvangen?
Wat hoop je te ontvangen?
..........
Misschien vormt zich een gebed, een verlangen of een wens. 

(je kunt een Taizé lied luisteren:
Dieu ne peut que donner son amour, notre Dieu est tendresse. Dieu qui pardonne. 
God kan alleen zijn liefde geven; onze God is tederheid, een God die vergeeft.)

Een zegen tot slot: 

moge God je zegenen 
in je geven
en in je ontvangen
in je op weg gaan en je blijven waar je bent
temidden van lijden dat oneindig lijkt
temidden van goedheid die geen einde kent.
Moge God zegenen wat je doet en wat je laat.
Dat je rust vindt en vrede
in je doen en laten
in je nee en je ja.
Moge God je ruimte geven om er te zijn
voor anderen
bij jezelf
en in de omarming van zijn nabijheid.



Reacties