voor de liefde die je zomaar morst | Een laatste lied



Los zand, huilen, moeite, morsen

Het lijken woorden over niet af zijn, missen, mislukken, de plank misslaan.
Bij Jeroen Zijlstra zijn het treffende woorden.
Ze kloppen, sluiten niet maar openen, sluiten niet af, maar breken open.

Daarom ben ik zo blij dat Jeroen Zijlstra komt zingen as zondag. Als ik afscheid neem van de kerk waar ik me met hart en ziel aan verbonden heb.
Het is geen afsluiting. Er is nog zoveel te ontdekken. Zoveel breekbaars. Zoveel onaf.

Ik voel bij dat scheiden verdriet dat als een vogel huilt in mijn ziel.
Ik ervaar dankbaarheid voor woorden die ik mocht morsen.
Voor de ruimte om er te zijn, tussen geven en nemen.
Voor wie we God noemen, Liefde-Onvoorwaardelijk.
Voor mooie, breekbare mensen en kostbare ogen en zoekende stemmen
die woorden stamelen met een vermoeden van een gedicht,
die talen naar zin...

Muziek heeft me daar altijd bij geholpen.

Jeroen Zijlstra zelf noemt 'Breek' een gebed.
Het verwoordt de pijn van vermoeden,
het breekt open
naar een werkelijkheid die groter is dan ik kan zeggen en benoemen.
Zoals een kuiken kruipt het verlangen uit zijn ei,
hij breekt
ik breek
ik hoop
ik zing.

Luister hier naar 'Breek': https://www.youtube.com/watch?v=hVR-pGcFh3E

BREEK

Voor het los zand door je handen
Voor de woorden die je zomaar morst
Voor de schepen die verbranden
Voor de vogel huilend in je borst

Voor de moeite van je dromen
De momenten in een ander licht
Voor de doorbraak die gaat komen
Voor je laatste lievelingsgedicht

Breek, breek door
Breek en ga er voor
Ga het maken
Durf te breken, breek door

Voor de stem die zich moet weren
Voor de scherven in je eigen keel
Voor de kunst van het proberen
Ook al blijft er niets meer van je heel

Voor de pijn van het vermoeden
Voor die ene zin of melodie
Voor de maken die moet bloeden
Voor hij uitbarst in z'n laatste lied

Breek, breek door
Breek en ga er voor
Ga het maken
Durf te breken, breek door

Voor de parel uit jouw handen
Voor de liefde die je zomaar morst
Voor het schip dat niet zal stranden
Voor de vogel zingend als een vorst

Wil je erbij zijn zondag?
Je bent meer dan welkom! Je doet mij een plezier. En jezelf vast ook.
Zondag 19 januari. Van twee tot drie uur in de Opstandingskerk, Het Kant 1.



Reacties