Mensen gaan tot God in hun nood


Zondag gaat het in de kerkdienst over twee soorten mensen. Allebei bidden ze. Vanuit hun eigen positie.

Kijk eens naar dit schilderij van Frederick Arthur Bridgman (1847 - 1928)

Twee mensen die bidden. Wat zegt hun houding?
Kijk naar hun gezicht, hun lichaam, hun voeten.
Verken de ruimte waar zij zijn.
Wat valt je op? Wat raakt je?

Lees nu Lucas 18, 9-14:

9Jezus​ gaf nog een ​voorbeeld. Dat was bedoeld voor mensen die zichzelf beter vinden dan anderen. 10Jezus​ zei: ‘Een ​farizeeër​ en een ​tollenaar​ gingen naar de ​tempel​ om te ​bidden. 11De ​farizeeër​ stond trots rechtop. En hij begon te ​bidden: ‘God, ik dank u dat ik niet ben zoals de andere mensen. Want die zijn oneerlijk, ze stelen en ze gaan vreemd. En ik dank u dat ik niet ben zoals die ​tollenaar​ daar. 12Ik betaal belasting aan de ​tempel​ over al mijn bezit. En ​ik vast​ twee keer per ​week​ om u te eren.’ 13Intussen stond de ​tollenaar​ helemaal achter in de ​tempel. Hij durfde zelfs niet omhoog te kijken. Hij huilde en zei: ‘God, ik ben een slecht mens. Heb medelijden met mij.’

14Luister naar mijn woorden: Toen de twee mannen naar huis gingen, was de ​tollenaar​ bevrijd van zijn ​schuld. Maar de ​farizeeër​ niet. Want God zal iedereen die zichzelf geweldig vindt, onbelangrijk maken. En juist mensen die zichzelf niets waard vinden, die zal God belangrijk maken.’

Bidden kan, doet iedereen. Hoe zou God daar naar kijken en horen?
In de gevangenis maakte Dietrich Bonhoeffer de doodsangst mee.
Mensen zijn het - en door hun ogen kijkt God zelf jou aan...
God blijkt verrassend anders te zijn dan een almachtige Führer:
arm
veracht
zwak.
En juist zo - en alleen zo is Hij met ons.

Mensen gaan tot God in hun nood,
zoeken om hulp,
bidden om geluk en brood,
om redding uit ziekte, schuld en dood.
Dat doen zij allen, allen,
christen en heiden.

Mensen gaan tot God in Zijn nood,
vinden Hem arm, gesmaad,
zonder onderdak en brood,
zien Hem gebukt
onder zonde, zwakheid en dood.
Christenen staan bij God in zijn lijden.

God gaat tot alle mensen in hun nood,
verzadigt het lichaam en de ziel
met Zijn brood,
sterft voor christen en heiden
de kruisdood,
en vergeeft hen beiden.

Dietrich Bonhoeffer, juli 1944



Reacties