Gluren bij de buren: Liederen en teksten uit de gevangenis



Gluren bij de buren staat dit jaar in het teken van 75 jaar bevrijding. 
Reden voor Gert van Dongen en Martin Snaterse om aan die dag mee te doen met teksten van Dietrich Bonhoeffer. 

9 april 2020 zal het 75 jaar geleden zijn dat deze Duitse theoloog door de Nazi's werd geëxecuteerd in kamp Flossenbürg. 
In de jaren daarvoor, die hij doorbracht in de gevangenis, schreef hij brieven die uit de gevangenis gesmokkeld werden. Daarin ook enkele gedichten en gebeden. Zij geven een onverbloemde inkijk in de situatie en gemoedstoestand van de Duitse theoloog. 

Een dominee die meedeed aan een aanslag op Hitler.
Hij werd opgepakt, veroordeeld en op 9 april 1945 opgehangen. Hij werd 39 jaar oud. 
Hij had eenzelfde onverzettelijkheid als Franciscus van Assisi, Etty Hillesum, Martin Luther King, Nelson Mandela.
Hij vraagt zich af: ‘wie ben ik?’. Hij worstelde met het beeld dat anderen van hem hebben. Vocht met en tegen zichzelf, met en tegen God, vocht om vrijheid. Bracht zijn dagen en nachten door in de gevangenis terwijl de stad Berlijn gebombardeerd werd. Wetend dat ook zijn einde nabij was. Hij leefde met de dood voor ogen, om overgave en verzet, om liefde - ver van zijn geliefden. Om vrede. Om vrijheid. 


Wie ben ik?
Deze of die?
Ben ik dan vandaag deze en morgen een ander,
ben ik beiden tegelijk? Voor de mensen een veinzer
en voor mezelf een zielige, zeurende zwakkeling.
Of lijkt wat in mij nog rest een verslagen leger,
dat in wanorde wijkt, de strijd al gewonnen.
Wie ben ik? Eenzaam getob spot met mij.
Wie ik ook ben, u kent mij, o God! Van u ben ik.
Dietrich Bonhoeffer, Juni 1944

In een kort programma hoor je drie liederen van Bonhoeffer op moderne muziek. Je bent welkom in de huiskamer van de Opstandingskerk, Het Kant 1, Optredens om:
13:30 | 14:30 | 16:00 |

The Sunshine Cleaners hebben Bonhoeffers teksten prachtig op muziek gezet: 
https://www.youtube.com/watch?v=fLuFyspbIns. Van dat album zingen we twee nummers. 

https://glurenbijdeburenhouten.nl/acts/25-muzikanten-uit-de-opstandingskerk-silent-voices-3/

Ook andere mensen uit de Protestantse gemeente leveren een bijdrage aan Gluren bij de buren, op Duinmeer 100: 
https://glurenbijdeburenhouten.nl/acts/49-muzikanten-uit-de-opstandingskerk-freedom-3/
Liedjes over vrijheid, van geest en lichaam.

En ... Gluren bij de Buren biedt nog veel meer mooie optredens. Gewoon bij jou om de hoek! 







Reacties