Een goed verhaal: ooit is het begonnen...

[foto Wietske Otter] 

Bij de lunch op de startzondag van 15 september vertelde Bram van der Leer een goed verhaal (tekst: Kees van der Zwaard). Je kunt het verhaal (verteld en gezongen door de schrijver) hier beluisteren (in 3 delen): 


Van alles 


met niets


Mag er een licht aan




OOIT IS HET BEGONNEN

Ooit is het begonnen.
Van alles.
Het heelal.
De wereld.
Het licht.
De dingen.
Alles waar nog een woord voor moest komen.

Ooit is het begonnen.
Met een oerknal?
Liep alles in de oersoep?
Met slierten, chromosomen,
trillingen en golven,
geluiden, gefluister?

Was het een stem die riep:
Kom maar.

Ooit is het begonnen.
Met niets?
Maar wat is niets.
Tijd zonder klok?
Lengte zonder meetlat?
Ruimte zonder volume?
Stem zonder geluid?
Was er een boek
waaruit werd voorgelezen?
Een plan?
Een concept? Een format? Een programma?
En waar was ik voor ik er was?
Een gedachte?
Een kiem?
Een cel?

Zei iemand: jij!
tegen mij?
Dan moet die hij of zij eerst een ik zijn
en dan jij zeggen.

Ooit ben ik begonnen.
Maar hoe en wat?
Laat staan waarom?
Een mens weet niet dat ie wordt geboren.
Een vogel ziet zichzelf niet als hij vliegt.

Ik zou mezelf wel willen zien.
Door een helicopterviewtijdmachine.
Inzoomen op toen.
Scherpstellen op daar.
Alles komt op me af.
Uit een zwart gat.
Woeste hoogten.
Diepe dalen.
Dan: licht.
En dus ook: schaduw.
Dag en nacht.
De tijd kan beginnen.
De eerste dag 
komt op gang
krijgt de ruimte
wordt langer.

Een tweede, derde dag.
In de ruimte is plaats genoeg.
Voor water en aarde.
Land en zee.
Bomen en rivieren.
Planten en beekjes.
Pluisjes en druppels.
Nu wordt het interessant.
Er valt van alles te zien.

Mag er een licht aan?

Boven en onder.
Zon en maan.
Iedereen moet het zien.
Ogen zijn nodig.
Overal.

Kom maar, roept een stem.
Woord voor woord.
Soort voor soort.
Vogels, vissen.
Giraffen krijgen overzicht.
De mol zoekt diepgang.
Het nijlpaard baddert in een oceaan.
De zalm verkent de waterval.
Het ziet er goed uit.
Daar zou ik ook wel willen zijn.

Kom maar, roept een stem.
Dit is jouw dag.
Jij hebt nog geen idee.
Maar ik wel.
Jij lijkt op mij.
Jij komt terecht.
Op je plek
die ik je wijzen zal
Daar ben je.
Hier.
Kom erbij.
Kom bij.
Geniet ervan.
Zo is het goed.

Album: Ooit is het begonnen. 
Tekst: Beeldspraak. De bijbel naverteld voor jonge mensen.



Reacties