Adem



Op de avond van die eerste dag van de ​week​ waren de ​leerlingen​ bij elkaar; ze hadden de deuren afgesloten, omdat ze bang waren voor de ​Joden. ​Jezus​ kwam in hun midden staan en zei: ‘Ik wens jullie ​vrede!’ Na deze woorden toonde hij hun zijn handen en zijn zijde. De ​leerlingen​ waren blij omdat ze de ​Heer​ zagen. Nog eens zei ​Jezus: ‘Ik wens jullie ​vrede! Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit.’ Na deze woorden blies hij over hen heen en zei: ‘Ontvang de ​heilige​ ​Geest.
Johannes 20: 19 - 22 

Jezus’ vrienden zitten bij elkaar in een ruimte met de ramen en deuren dicht.
Kun je je voorstellen dat je ramen en deuren dichthoudt, om wat voor reden ook… ?
Dan staat er ineens iemand binnen. In die gesloten ruimte.
Jezus wenst hen vrede.
Wat verandert er in die ruimte? Wat horen ze, wat voelen ze?

Jezus laat zijn handen en zijn zijde zien. Daar waar Hij gewond is geraakt, littekens..
Het maakt zijn vrienden blij, verheugd om hem zo te zien.  Wat zie jij, als je naar de sporen van lijden kijkt, en de Levende ziet..? Wat herken je misschien?

Nog een keer horen ze ‘Ik wens je vrede…’. Zegt Jezus het ook tegen jou?
Kun je de vrede voelen, ontspanning, of rust, waar Hij is..  ?
Dan zegt Hij: ‘ik zend jullie’, en blaast.. zijn adem voelbaar op hen, zacht en warm, dichtbij. Heilige Geest is het, zegt Hij.
Raakt deze Heilige Geest je.. en ervaar je beweging – in beweging gezet worden.. met de hulp van die adem? Waarheen brengt het je? Vanuit een ruimte die gesloten was komt er beweging?
Heel klein, misschien.. of juist groots.. een stapje of een stap, een aarzeling… kijk er naar zonder oordeel..

Luister het lied 'Atme in uns' (Taizé) 

Reacties