Verder in vrijheid

[Foto Wietske Otter] 

Op Bevrijdingsdag wordt aan mensen gevraagd: waar denk je aan bij vrijheid? 

Vaak hoor je als antwoord: ‘dat je kan kiezen zonder dat je daarbij iets in de weg wordt gelegd.’ Of: ‘dat je kunt zeggen wat je denkt’. 

Zelf ben ik van na de oorlog. En ik wil dat graag zo houden. Dat is de reden dat ik op 4 mei altijd 2 minuten stil ben in het besef hoe kostbaar vrijheid is. 

Voor mij was vorige week op 5 mei de vraag: hoe ontdek ik niet wat ik zou willen doen, maar wat ik moet doen. De vrijheid om te kiezen gaat niet aan de keuze vooraf. Vrijheid ontstaat doordat je kiest.

“Gehoorzaamheid zonder vrijheid is slavernij, vrijheid zonder gehoorzaamheid is willekeur.” Over deze woorden kan ik heel lang nadenken. 



Ze zijn van Dietrich Bonhoeffer (1906-1945), predikant en verzetsstrijder. Twee jaar zat hij gevangen. Vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog werd hij door het nazi-regime berecht en vermoord. 

In de gevangenis schrijft hij: “Niet wat je wenst, maar resoluut het goede doen. Niet dromen over mogelijkheden, maar onbevreesd de werkelijkheid aangrijpen. Vrijheid ligt niet in verheven gedachten, maar alleen in de daad. Aarzel niet langer, ga de storm in en handel...”

Wil ik in vrijheid leven, dan betekent dat dat ik verantwoordelijkheid op me neem. 
Voor mijn leven en keuzes. 
Voor ons samenleven met elkaar. 
Voor een dorp waar homostellen hand in hand kunnen lopen, moslims ramadan kunnen vieren, pesten en uitsluiting actief bestreden worden, naar het verhaal van veteranen geluisterd wordt. 
Vrijheid is geen bezit, het is een bewuste en actieve keus. Voor wat goed is, en vrede en vrijheid vergroot. Want liefde maakt vrij. 

Reacties