column: God in de supermarkt

Denk jij wel eens aan God in de supermarkt?
Ik doe het ook niet dagelijks… Maar op een dag aan het begin van de vastentijd – de vasten, dat is de tijd ná de uitbundigheid van het carnaval en vóór het feest van het nieuwe leven, Pasen – stond ik voor één van de schappen van de supermarkt. Zo’n rek met teveel keus, en heel veel producten die het gemak dienen. Met een verpakking al in de hand hoorde ik een stem van binnen die zachtjes zei: 'Zou je niet iets anders kiezen? Kijk eens naar het afval dat je hiermee produceert.' En ik realiseerde me dat ik de stem kon negeren. Om er misschien, ooit, een andere keer, als ik wel tijd en zin had, over na te denken. Of ik kon luisteren.
Stel, je gelooft in God, heeft Hij dan iets met die stem van binnen te maken, die je eraan herinnert dat je een keuze hebt? Ik denk het wel. Ik kan 3 redenen bedenken:
De aarde is niet ons bezit en dat vraagt om keuzes. Elke dag weer – zeker in de lente! -is te zien hoe wonderlijk mooi en het beschermen waard de schepping is.
De God waar ik op vertrouw is er één van het leven hier en nu, en waarom zou Hij ver blijven van de supermarkt?
We zijn naar Gods beeld geschapen, (dat geloof ik 😊), en daarmee zit er iets van God in ons. Zou dat niet die stem zijn die zachtjes aanspoort het goede te doen?
De vastentijd, tussen Carnaval en Pasen, is een mooie periode om te oefenen en iets nieuws aan te leren. Ik probeer om vaker te luisteren. Om eens niet de gemakkelijkste weg kiezen, maar te luisteren naar de zachte stem die influistert dat ik een bewustere keus maken kan. Voor het schap van de supermarkt bijvoorbeeld. Want waarom zou God daar niet zijn?
Rebecca Onderstal

Elke vrijdagmiddag van 16 tot 17 uur is er ‘Gesprek &Zo; voor vragen over geloven’ in Brasserie &Zo aan het Rond. Je kunt gewoon aanschuiven als je praten wilt over je levensweg, over geloof en levensvragen, of over God. Juist als je zoekende bent en niet betrokken bij een kerk mag je je welkom voelen. Pastores van de kerken zijn afwisselend gastheer of -vrouw: Wytze Bijleveld, Rebecca Onderstal of Martin Snaterse. Reageren op deze column kan via joinnthepastor@gmail.com

Reacties