40 dagen, dag 38 Witte Donderdag



Jezus, die wist dat de Vader hem alle macht had gegeven, dat hij van God was gekomen en weer naar God terug zou gaan, stond tijdens de maaltijd op. Hij legde zijn bovenkleed af, sloeg een linnen doek om en goot water in een waskom. Hij begon de voeten van zijn leerlingen te wassen en droogde ze af met de doek die hij omgeslagen had. Toen hij bij Simon Petrus kwam, zei deze: ‘U wilt toch niet mijn voeten wassen, Heer?’ Jezus antwoordde: ‘Wat ik doe, begrijp je nu nog niet, maar later zul je het wel begrijpen.’ ‘O nee,’ zei Petrus, ‘míjn voeten zult u niet wassen, nooit!’ Maar toen Jezus zei: ‘Als ik ze niet mag wassen, kun je niet bij mij horen,’ antwoordde hij: ‘Heer, dan niet alleen mijn voeten, maar ook mijn handen en mijn hoofd!’ Hierop zei Jezus: ‘Wie gebaad heeft hoeft alleen nog zijn voeten te wassen, hij is al helemaal rein. Jullie zijn dus rein – maar niet allemaal.’ Hij wist namelijk wie hem zou verraden, daarom zei hij dat ze niet allemaal rein waren.
Toen hij hun voeten gewassen had, deed hij zijn bovenkleed aan en ging weer naar zijn plaats. ‘Begrijpen jullie wat ik gedaan heb?’ vroeg hij. ‘Jullie zeggen altijd “meester” en “Heer” tegen mij, en terecht, want dat ben ik ook. Als ik, jullie Heer en jullie meester, je voeten gewassen heb, moet je ook elkaars voeten wassen. Ik heb een voorbeeld gegeven; wat ik voor jullie heb gedaan, moeten jullie ook doen.
Johannes 13:3-15
(je kunt luisteren: In Manus Tuas - in uw handen.... een lied uit Taizé)
Als ik dit verhaal lees moet ik denken aan vroeger, toen de kinderen klein waren en ik na een lange zomerdag hun voetjes waste. Eindeloos gespeeld, hun schoenen kwijt geraakt in het vuur van het spel, en dan van die zwarte voetjes waar je met een washandje op boende voordat ze in bed gingen. 
Wie wast er je voeten nog, als je volwassen bent?
Terwijl het best onhandig is om zelf te doen, wiebelend op één been...
Hoe zou het zijn als iemand het voor je deed? Zou je dat kunnen ontvangen?

Stel je voor dat iemand je voeten wast, en er alle tijd voor neemt. Het vuil er met zachte handen af boent, je voeten vasthoudt met aandacht. Die voeten die je gewicht dragen, de dag door. Die het meest te lijden hebben als je aan het dwalen slaat, als je de weg kwijtraakt.
Die voeten waar de uiteinden van allerlei zenuwen te vinden zijn, pijnpunten. Stel je voor dat iemand daar contact mee maakt...

Jezus was de voeten van zijn vrienden. Door de knieën gaat hij om het vuil er af te wassen. Ook voor jou?

Rapper Eminem - die niet bekend staat om zijn zachtzinnige nummers - zingt een liedje waarin het gaat over water dat schoon wast. Hij zingt, roept, schreeuwt bijna over de fouten die hij maakte.
"All my sins need holy water. Feel it washing over me..."
Als je tegen stevige teksten kunt, luisteren dan 'River'  van Eminem, featuring Ed Sheeran.



Reacties