40 dagen, dag 37, 17 april


Edvard Munch, Wanhoop


Toen de avond was gevallen, lag hij samen met de twaalf aan voor de maaltijd. Onder het eten zei hij tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: een van jullie zal mij uitleveren.’ Dit bedroefde hen zeer, en de een na de ander vroegen ze hem: ‘Ik toch niet, ​Heer?’ Hij antwoordde: ‘Hij die samen met mij zijn brood in de kom doopte, die zal mij uitleveren. De ​Mensenzoon​ zal heengaan zoals over hem geschreven staat, maar wee de mens door wie de ​Mensenzoon​ uitgeleverd wordt: het zou beter voor hem zijn als hij nooit geboren was.’ Toen zei ​Judas, die hem zou uitleveren: ‘Ik ben het toch niet, ​rabbi?’ Jezus antwoordde: ‘Jij zegt het.’
Mattheüs 26: 20 - 25

Ongerust vragen de vrienden van Jezus "Ik ben het toch niet..?" Ik ben het toch niet die zich tot kwaad laat verleiden? Die zomaar iets stuk dreigt te maken dat me dierbaar is? Ik ben het toch niet die de goede God verraadt?
En wat als het wel zo is? Als je wel een verkeerde keus gemaakt hebt, als je toegegeven hebt aan de trekkracht van wat niet goed is?

Alles draait deze dagen om het besef dat goedheid dieper geplant is dan het kwaad (zoals ze het in Iona zo mooi zeggen, elke ochtend weer in het morgengebed). Ook in het diepste duister, in het donker dat we zelf met ons meedragen, ook als we weten dat het hier over onze keuzes gaat...  het Goede is sterker.

Desmond Tutu schreef deze tekst:
Goodness is stronger than evil
love is stronger than hate.
Light is stronger than darkness
life is stronger than death.
Victory is ours, through him who loved us.

In Nijkleaster zingen ze het lied ook in het Fries:

Reacties