40 dagen, dag 36, 16 april



34 Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar ​liefhebben. 35 Aan jullie ​liefde​ voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn ​leerlingen​ zijn.’
36 Simon​ ​Petrus​ vroeg: ‘Waar gaat u naartoe, ​Heer?’ ​Jezus​ antwoordde: ‘Ik ga ergens naartoe waar jij nog niet kunt komen, later zul je mij volgen.’ 37‘Waarom kan ik u nu niet volgen, ​Heer? Ik wil mijn leven voor u geven!’ zei ​Petrus. 38 Maar ​Jezus​ zei: ‘Jij je leven voor mij geven? Waarachtig, ​ik verzeker je: nog voor de haan kraait zul jij mij driemaal verloochenen.'
Johannes 13: 34 - 38

Jezus spreekt over vriendschap, over liefde bij het naderend afscheid. 
Wat heb je voor elkaar over? Is er iemand voor wie je alles geven wilt?
En kun je dat ook?

Jezus is helder: vriendschap en verloochening liggen dichtbij elkaar.
Als de ander erg dichtbij komt, als je bang wordt, als je je kwetsbaar voelt... heb je dan misschien de neiging een ander, hoe lief die je ook is, weg te duwen, te verloochenen?
Jezus veroordeelt niet.
"Welk een vriend is onze Jezus... " hoor ik ergens in de verte. Een vriend die zijn leven geeft...

Luister 'Ubi caritas et amor, Deus ibi est' (O Gjeilo)

Reacties