40 dagen, dag 31, 10 april


[St Jan Den Bosch De thuiskomst van de verloren zoon] 


En tegen de Joden die in hem geloofden zei Jezus: ‘Wanneer u bij mijn woord blijft, bent u werkelijk mijn leerlingen. U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden.’ Ze zeiden: ‘Wij zijn nakomelingen van Abraham en we zijn nooit iemands slaaf geweest – hoe kunt u dan zeggen dat wij bevrijd zullen worden?’ Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: iedereen die zondigt is een slaaf van de zonde. Nu blijft een slaaf niet voor eeuwig in huis, maar de Zoon blijft wel voor eeuwig. Dus wanneer de Zoon u vrij zal maken, zult u werkelijk vrij zijn.’
[Johannes 8:31-38]

Zonde: over dat woord hoor je niet vaak, behalve als je per ongeluk iets uit je handen laat vallen. 
Als je denkt aan datgene waardoor je relatie met de bron van geluk en leven verstoord is, of geblokkeerd, wat komt er dan bij je op? 

Als ik futloos ben, als ik vastzit omdat ik overspoeld wordt door zorg of tegenslag, elke keer als niet de vrijheid van God maar iets anders de baas speelt in dan kun je dat zonde noemen. Die wil je vast kwijtraken. 

Kun je je voorstellen hoe Jezus je vrij kan maken? 
En aan welk aspect van je leven denk je dan? 

Stel je voor hoe jij als dochter of zoon wonen kunt in de vrijheid van God? Hoe zie je dat voor je? 

Luister naar Gregorian Chants Kyrie Elesion, Gloria, Sanctus, and Agnus Dei

Reacties