Omvorming

Misschien is de kern van de tijd van voorbereiding op Pasen, van de 40 dagen van oefenen: dat je ziet en zegt - tegen jezelf, tegen God, tegen een ander, of allemaal tegelijk - 'Ik geloof dat ik hulp nodig heb.. Ik kan het niet alleen.' Dat is waar verandering begint. Daar waar je de weerstanden, van het jezelf kunnen en willen redden laat zakken, de veiligheid van het zelf weten. Durven ontdekken wat om verandering vraagt..
Op de zondag van de transfiguratie, de transformatie, mogen we vertrouwen dat we omgevormd worden..

Kijkend naar de afbeelding van Jezus de barmhartige – een icoon gemaakt door Anne Marie van der Wilt valt me dit op. De figuur waarin ik me herkennen kan, die rust bij Jezus en tegen hem aanleunt, die is tegelijk als een mantel die Jezus aantrekt. Mijn menselijkheid neemt hij, trekt hij aan.. trekt hij zich aan.

"Draag me.. jij bent mijn kwetsbare kant.." zingt een liedje van Zijlstra.
Verandering begint bij onze kwetsbaarheid. Dat is waar Christus nabij is en waar omvorming begint.

Via de website van de Protestantse gemeente Houten is de overweging van zondag 17 maart, waarin je meer kunt lezen over  de zondag van de Transfiguratie, te lezen. 


Reacties