40 dagen, dag 20, 28 maart

(foto Wietske Otter) 


Wat ik hun geboden heb, is dit: “Wees mij gehoorzaam, dan zal ik jullie God zijn en zullen jullie mijn volk zijn. Volg steeds de weg die ik jullie wijs, daar zullen jullie wél bij varen.” Maar ze luisterden niet naar mij, ze hebben mij niet gehoorzaamd. 
(Jeremia 7:23-27)

'Gehoorzaam' kan je de indruk geven dat je je spontaniteit en individuele vrijheid opgeeft.  
Of geeft het je juist de vrijheid te (be)proeven of dat wat God aanwijst, het juiste in deze situatie, iets dat jou en anderen goed doet? 

Thomas Merton schrijft: 

Een boom geeft eer aan God door simpelweg ‘boom’ te zijn. 
Hij gehoorzaamt aan wat God van hem verwacht. 
De boom ‘aanvaardt’, om het zo te zeggen, Gods scheppende liefde.

Daarom imiteert een boom God door eenvoudig boom te zijn. 
Hoe meer een boom op een boom lijkt, 
hoe meer hij ook op God lijkt. 
Zou de boom proberen iets anders dan boom te zijn, 
dan zou hij minder op God lijken 
en aan Hem daardoor minder eer geven.

Deze bijzondere boom zal aan God eer geven 
door zijn wortels in de grond uit te spreiden 
en zijn takken de lucht in naar het licht toe te laten groeien 
en wel op een manier 
zoals nog nooit een andere boom gedaan heeft of zal doen.

Thomas Merton | Zaden van contemplatie

Bidden onderweg dag 18 luisteren

Reacties