40 dagen, dag 18, 26 maart




Azarja bleef staan en begon midden in het vuur hardop te bidden: ‘Heer, God van onze voorouders, lever ons niet voorgoed aan hen uit en verbreek uw verbond niet, omwille van uw naam. (...) Neem ons desondanks aan als mensen met een verbrijzeld hart en een vernederde geest (...) Moge vandaag ons offer aan u zijn dat wij u onvoorwaardelijk volgen, want wie op u vertrouwt, wordt niet beschaamd.’

(Toevoegingen aan Daniel: Het gebed van Azarja) 

Het kan zo maar gebeuren dat de samenleving totalitaire trekjes gaat vertonen. Je wordt gedwongen mee te doen met de massa. Er is geen ruimte meer voor eigen keus en voor gewetensvrijheid. 
Benieuwd of en waar je dat herkent... 

Koning Nebukadnessar dwingt zijn onderdanen een reusachtig gouden beeld te aanbidden. Aanbidden betekent: er is niets belangrijker dan dit. 
Drie Joodse mannen doen daar niet aan mee. Ze rekenen met God. Ze weigeren te buigen voor gedachten en dingen die door mensen bedacht zijn. 
Het komt ze op de doodstraf in de vuuroven te staan. 
Hun houding getuigt van lef. Wat is voor jou zo'n moment dat je vast zou willen houden dat er niets gaat boven onze God? 

En dan klinkt er in het vuur een gebed. Geen jammerklacht, geen gebed van eigen gelijk. Nee, we horen een klein gebed dat zegt: "ik weet het ook niet, God." 

"Ik sta met lege handen", bidt Azarja. Mijn hart is verscheurd en geest klein. Dit is alles wat ik heb en wat ik ben. Het enige wat ik kan doen is op u vertrouwen en u onvoorwaardelijk volgen.

Hoe zou jij bidden als je helemaal op jezelf terug geworpen bent? 

"...Maar de wereld die draait
Als een gek in het rond
Weg van de hemel
Recht in de afgrond
Maar jij en ik
Wij mogen ons niet laten vangen
We moeten leven voor een droom
En sterven van verlangen
Ja, jij en ik
Dat is alles dat telt
En zolang het hier duurt
Wil ik alleen maar
Vuur
Want ooit op een dag
Dan dooft het vuur
Maar als ik sterf
En word geblust
Laat het dan zijn met een kus."

Luister naar Stef Bos | Vuur
https://www.youtube.com/watch?v=L03Eq8HUbvo

Bidden onderweg dag 18 luisteren

Reacties