40 dagen, dag 17, 25 maart



Bidden onderweg dag 17 luisteren

Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.’ De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. (...) Maria zei: ‘De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd.’ 

(Lucas 1,26-28) 


Bij de kerk St James’ Piccadilly, hartje London, staat dit beeld van Maria. 
Het trof me: 
Maria luistert met open ogen en oren. 
Haar handen vormen grote oorschelpen. 
Ze is gericht naar voren, gefocust, naar iets buiten haar dat steeds meer binnen in haar zal groeien. 

Vragen vullen haar hoofd
aarzeling drempelt op de deur van haar hart 
verlangen kantelt naar voren
gespannen is ze een en al aandacht. 

"Heeft God mij in het oog? 
Gaat het over mij? 
Draag ik zijn woord? Ben ik zijn woord? 
Maar hoe dan?"


De echt belangrijke dingen in het leven kun je niet organiseren of verdienen. 
Ze zijn gegeven: liefde, vriendschap, nieuw leven. 

Wie je bent is dus niets iets dat je zelf fabriceert maar dat gaandeweg aan het licht wil komen. 
Vaak herken je zo'n 'aankondiging' omdat er een spanning in je wordt opgeroepen. Soms  omdat er een onverwacht appèl op je gedaan wordt. Dan weer als er een daad van overgave of vertrouwen gevraagd wordt. 

Is er momenteel iets in jouw leven aan de gang waarvan je herkent: hier is iets nieuws aan het gebeuren, dit vraagt vertrouwen, nu moet ik 'gaan', ‘springen’, het diepe in? 
Kun je je met Maria’s houding identificeren of helemaal niet? 




Het leven heeft geen zin maar het ontvangt een zin.

Beluister deze blog 



Reacties