5 mei met Bonhoeffer


Dodenherdenking en Bevrijdingsdag 'vier' ik graag met herinneringen van en aan mensen die de periode van de tweede wereldoorlog aan den lijve hebben meegemaakt.
Dit jaar is dat Dietrich Bonhoeffer.
Deze Duitse theoloog werd op 9 april 1945 door de nazi's terechtgesteld.
In zijn laatste levensjaren schreef hij in de gevangenis brieven, gedichten en gebeden. De brieven – soms met gedichten – zijn voor familie, vrienden en zijn verloofde, de gebeden voor medegevangenen.
Menselijker dan in zijn poëzie kan het niet: engagement, aangevochten geloof en emoties op de vierkante meter van zijn cel in Berlijn.

Zondag 5 mei luisteren we in de Opstandingskerk naar een paar gedichten van Bonhoeffer. En we zingen bewerkingen ervan.
Het gaat daarin om keuzes maken, zelfreflectie, het geloof behouden in soms wanhopige omstandigheden en de fundamentele ervaring dat God mensen overeind houdt.

De nacht is machtig en wijs,
wijzer dan ik en machtiger dan de dag.
Waar geen aardse kracht toe in staat is,
waar alles faalt, denken, voelen, weerstand
of tranen,
daar stort de nacht zijn zegen rijkelijk
over me uit.
Ik open mijn handen en bid
en word me bewust van iets nieuws:
Het verleden wordt je teruggegeven
als een springlevend stuk van je leven
door dankbaarheid en berouw.
Herinner je Gods vergeving en goedheid.
Bid dat hij je vandaag en morgen
behoedt.
Dietrich Bonhoeffer, fragmenten, juni 1944

De Duitse theoloog en verzetsstrijder Dietrich Bonhoeffer werd 75 jaar geleden terechtgesteld in kamp Flossenbürg. De jaren daarvoor zat hij in de gevangenis. Daar schreef hij zijn beroemde brieven ‘Verzet en Overgave’. Ook schreef hij er tien gedichten en een aantal gebeden. Die gedichten en gebeden zijn het vertrekpunt voor het project ‘Bonhoeffer75’, een initiatief van de Roos van Culemborg in samenwerking met de Protestantse Kerk in Nederland. Het resultaat van het project is de uitgave van 'Dit is het uur van de Trouw' 




Reacties